CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

PURDAH

  Salam , semua hari ini saya nak cerita tentang 'PURDAH'saya sendiri pun x tahu kenape dengan hari nie .. tertarik sangat2 dengan 'PURDAH',why ?? saya sendiri tidak ade jawapan yee ..
masyallah bila saya memandang kearah orang yang memakai purdah itu sungguh sejuk rasa nya bila lihat dengan mata 4 saya nie ..
  DENGAN INI SAYA NAK KONGSI BERITA TENTANG PURDAH DIKAHERAH ..


 KAHERAH - Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi kelmarin akan melarang pelajar perempuan memakai purdah di kelas dan asrama dalam kawasan pusat pengajian Islam itu.
Keputusan pengharaman itu diumumkan menerusi satu kenyataan daripada Majlis Tertinggi Al-Azhar.
Namun, beliau menjelaskan pemakaian purdah itu tidak dilarang di perkarangan Universiti Al-Azhar sekali gus memperbetulkan laporan media sebelum ini yang mendakwa bahawa larangan tersebut dikuat kuasa di semua kawasan kampus.
"Majlis Tertinggi Al-Azhar memutuskan untuk mengharamkan pelajar dan guru daripada memakai purdah di dalam kelas wanita yang diajar oleh pengajar wanita.
"Larangan itu diperluaskan di asrama wanita dan sekolah yang bersekutu dengan universiti," kata kenyataan universiti berkenaan.
Akhbar-akhbar tempatan pada minggu lalu melaporkan Mohammed Sayyed berhasrat untuk mengharamkan amalan pemakaian purdah di universiti itu.
Mohammed Sayyed berkata, tindakan itu dilakukan bagi membetulkan fahaman agama sempit di kalangan golongan wanita.
Kebanyakan ahli akademik berkata, purdah merupakan satu budaya yang diamalkan dalam masyarakat yang tinggal di gurun Arab sebelum kedatangan Islam..
   masyaallah .. kuat yee semangat mereka untuk berilmu ..



P/S:SUMBER diatas nie saya copy dari halaman sosial lain ..

3 comments:

Cik Puan Izan❤ said...

hai...salam kenal...^^
saya follow sini yer...

qyla shaah said...

hye .. wslaaam .. ok thankz ^_^

kakngahromiyah said...

as salam......teruskan usaha kamu dalam penulisan

Post a Comment